2010. október 29., péntek

The start of something new

Őszintén szólva nem lepődnék meg, ha valamelyik blogos szerzőtársam szintén a billentyűk közé csapna, és megosztaná véleményét A közösségi hálóról. Én mindenesetre úgy érzem megéri szót ejteni a filmről...

Gondolom 2010re már szinte minden magyar ember tudja, hogy létezik az iwiwen túl is web 2.0-es élet. Több mint 200 országban, saccperkábé félmilliárd felhasználóval. Facebook néven fut. Rémlik, ugye? De azt gondolom kevesen tudják, miként jött létre. Nos, ez feltehetően karácsonyra már nem így lesz.

Story: Mark Zuckerberg (Jesse Eisenberg) ilyen-olyan előzmények után legjobb barátjával Eduardoval(Andrew Garfield)megalapítja "A Facebook" néven futó közösségi portált. A cselekmény 3 szálon fut: 2 a jelenben futó per és 1 flashback rész. Az egyik perben egy testvérpár pereli Markot, mert szerintük ellopta az ötletüket, a másikban a legjobb barát fejezi ki így nemtetszését azzal kapcsolatban, hogy csúnyán átvágták és gyakorlatilag kisemmizték. A perben feltett kérdésekre a flashback részekben kapunk választ, mikor is kiderül, mi is történt valójában. Igaz történeten alapul, de nem dokumentumfilm, így nem szabad mindent véresen komolyan venni, alkalmaztak dramaturgot.

Cast/Crew: Csak felsorolás szinten, nem akarom túlbonyolítani. A rendezői székben David Fincher ül(Harcosok klubja, Zodiákus, Benjamin Button különös élete, Pánik szoba). Főszereplők: Jesse Eisenberg (Zombieland, Adventureland,The Squid and the whale), Andrew Garfield (ő lesz az új Pókember),Justin Timberlake (Alpha Dog, Southland Tales), Rooney Mara (Youth in revolt, és ő lesz a sárkánytetkós lány Fincher következő rendezésében).

A filmnek igen vegyes a megítélése, és ezalatt nem a professzionális kritikusokat értem elsősorban. Sokan vannak, akik a történet miatt teljesen elzárkóznak tőle, mert látatlan azt hiszik, hogy az egész arról szól, hogy két órán keresztül csak kommentelgetnek és lájkolgatnak. Pedig messze nem erről van szó. Bár van, akinek a film megtekintése után is kb ennyi jött át. Igen, aki olvasta, az index kritikájára gondolok itt. Van viszont egy másik oldal, akinek felettébb tetszett ez az alkotás. Nem akarok külön kritikákra rámutatni, legyen elég összefoglalónak, hogy a rottentomatoeson jelenleg 97%-on áll. Én ez utóbbi csoporttal értek egyet. Eme döntésem okai a szokásos 5 nézőpontom kifejtése alapján remélhetőleg mindenki számára világosan érthetőek lesznek.
Forgatókönyv: Ha valaki nézte anno nézte The West Winget, annak Aaron Sorkin neve ismerősen csenghet. Mivel a sorozat szinte minden létező díjból besöpört párat, szerintem várható volt, hogy jó kezekben lesz nála a történet. Nem is csalódtam, a pörgős, helyenként kifejezetten vicces párbeszédek fűszerezték ezt a jobb kifejezés híján 'drámai biográfiát'. Ugyan azt mondják, hogy élet a legjobb forgatókönyvíró, van egy olyan sanda gyanúm, hogy Mr. Sorkinnak elég sok köze van ahhoz, hogy untuk magunkat halálra a film megtekintése közben.
Hangok: Csak egy nevet mondanék. Trent Reznor. Remélhetőleg ez eleget mond minden kedves olvasónak.
Látvány: Finchernek itt Jeff Cronenweth volt segítségére, akivel már többször dolgozott együtt(Játsz/ma, Hetedik, Harcosok klubja), és ez meg is látszik. Vagyis számomra meglátszott. Ne kérdezzétek miről, de még mielőtt utánaolvastam volna ennek a kooperációnak, engem valahogy a Hetedik látványvilágára emlékeztetett a film... Itt a látványnál említeném még meg, hogy imádtam a jelmezeket (papucs-fehér zokni-rövidnadrág-fürdőköpeny kombó engem levett a lábamról).
Színészek: Számomra Jesse Eisenberg egy istenállat mióta csak megláttam az Adventurelandben (Ami, akármit is mondasz Méri, egy zseniális film!!!:p), így elfogult vagyok. Nem tudom őt utálni, akármit is tesz (Akár még galambokat is tarthatna - aki ismer az érti, hogy ez miként érintene engem.), de itt sikerült elérnie azt, hogy nagyon képen akartam törölni egynémely jelenet után. Andrew Garfield nekem nem igazán jön át sajnos. Nem mondom azt, hogy nem volt jó az alakítása, de számomra semmi extrát nem nyújtott. A már említett index kritika igen megvetően nyilatkozott Justin Timberlakeről, akiről én amióta láttam az Alpha Dogban úgy érzem, hogy végleg fel kéne adni a zenei karrierjét, mert számomra színészként sokkal hitelesebb. Rooney Mara pedig olyat mutatott, ami után kíváncsian várom miként fogja hozni a mostaninál jóval összetettebb Lisbeth Salander figuráját. Ami nem tetszett, az az ikereket alakító Armie Hammer. De igazából nem is a színészi játékával volt bajom, csupán azzal, hogy nem szeretem, ha ikreket egy ember játszik. Itt pedig kifejezetten próbálták erőltetni hogy bizony két külön egyénről van van szó (különböző frizura,az ellentétes személyiség). és a végére ez túl sok lett.
Rendezés: Fincher eddigi munkásságát valamilyen formában már biztosan mindenkinek volt alkalma megtapasztalni. Nyilván valakinek tetszik, ahogy ő világot látja, valakinek nem. Én az előbbi csoporthoz tartozom. Nem mondom azt, hogy féltétlenül egyszerű követni az észjárását (és ezzel nem azt akarom mondani, hogy én olyan hű de okos vagyok, hogy kenem-vágom mi jár a fejében), de talán sikerült ráéreznem miféle szimbolikát használ. De lehet ezt már csak az én bölcsész agyam akar egyfajta következetességet, rejtett szándékot belemagyarázni mindenbe. Jelen film esetében például a futás motívumára. De ez most nem az a fórum, ahol ezt kívánom megvitatni. A lényeg annyi, hogy átgondolt, ötletes, kidolgozott, letisztult az egész film. Annyit mutat, amennyit kell, nem esik túlzásokba, nem kelt hiányérzetet a nézőben. Hatalmas piros pont jár érte. Mielőtt befejezném, még egyszer vissza kell térnem erre a bizonyos index
kritikára: "A buli nem igazán buli, a kokszozás nem igazán kokszozás, a dugás se igazi dugás..." Ennek kérem szépen igen egyszerű az oka: a film nem erről szól! Gyanítom, hogy Zuckerberg életének jelmondata soha nem a Sex & drugs & rock 'n roll volt...

Összességében nekem 5 csillagból 4,5-et simán megér., tipikusan must see kategória!
Nyugodtan fel lehet jegyezni a dátumot: 2010. november 11.

1 megjegyzés:

  1. Én is szeretném már megnézni ezt a filmet, az ajándlód után meg főként, mert engem is baszott az Index-es kritika, noha szintén filmbuzi ismerős meg nagyon dícsérte, és úgy látom te sem csak azért, mert hűha, faszbúk. Szóval meglesem majd.
    Egyébként ha már említetted, az Adventureland nem szar film, csak nem értettem mit szerettek annyira rajta, nekem így nem jött át a dolog. Lehet hogy többször kellett volna látnom, és akkor? Mindenesetre erre igen csak kíváncsi vagyok!

    VálaszTörlés